Obsah článku
Dovolená je čas, kdy většina z vás vyráží za poznáváním, relaxací a odpočinkem. Návštěva exotického ráje nebo oblíbené zahraniční destinace, kde chcete hodit každodenní starosti za hlavu. Jenže, co když takový vytoužený zájezd nenaplní vaše očekávání a vy se setkáte s mnohými nedostatky? Pak si nic nenechte líbit a využijte reklamace.
Reklamace se netýká pouze nefunkčního fyzického výrobku. Reklamace je také záležitostí služeb, a to včetně těch cestovních. Je to právě cestovní kancelář, která v plném rozsahu zodpovídá za to, že vaše dovolená bude korespondovat s charakterem a podobou zakoupené cesty. Pokud ne, máte právo na reklamaci.
Smlouva je pomyslnou alfou a omegou
Ne nadarmo se říká, co je psáno, to je dáno. U cestovních kanceláří to platí dvojnásob. Ať už si z katalogu vyberete jakýkoliv zájezd, vždy si důkladně pročtěte smluvní podmínky. Při libovolných problémech na dovolené se totiž budete odkazovat právě na ně. Když tedy podepíšete, že první a poslední den je vyhrazen cestě do hotelu, nemůžete si stěžovat na zpoždění letadla, zácpy a podobně. Pokud ten den dorazíte na místo určení, je všechno správně. Reklamace často přichází v úvahu ve zcela jiných případech.
- Ubytování neodpovídá prezentovaným materiálům.
- Strava nemá kvalitu a podobu, jakou měla mít.
- Služby delegáta jsou špatné.
Pozorní ostatně buďte už při samotném výběru cestovní kanceláře. Nebuďte líní dohledat si potřebné reference stejně, jako si na internetu můžete prověřit skutečnou podobu nabízeného ubytování a služeb v okolí.
Problémy řešte hned na místě
Dorazili jste na hotelový pokoj a nemáte slibovaný výhled na moře? Byla vám garantována strava all-inclusive a přitom nedostáváte ani svačiny? V takovém okamžiku nejprve kontaktujte přiděleného delegáta. Domáhejte se nápravy, která v mnoha případech může proběhnout obratem. Pokud ne, připravte se na reklamační řízení. Příslušný protokol můžete sepsat už s delegátem. Kdyby reklamované věci neumožnily váš pobyt v konkrétní destinaci, máte právo domáhat se uhrazené dopravy domů.
Je pravdou, že jen málokomu se chce z konkrétní země domů kvůli obtížím. V takovém případě může nastat situace, kdy přijmete omezené alternativní řešení a po návratu domů budete vymáhat finanční kompenzaci po cestovní kanceláři.
Dostatečné důkazy jsou cestou k úspěchu
Ať už narazíte na dovolené na jakékoliv překážky, problémy a nedostatky, vše důkladně zdokumentujte. Podstatnou roli sehrávají i svědecké výpovědi. Jestliže například delegát neplní svoji úlohu nebo s vámi nechce řešit reklamaci a podepsat reklamační protokol, zajistěte si svědka. Při tvorbě důkazů se řiďte základními pravidly.
- Pokud fotografujete nedostatky pokojů a jiných prostor, vždy kromě detailu pořiďte i fotku s širokým zaměřením, aby bylo jasné, že vada je skutečně na vašem pokoji.
- Pomoci vám mohou výpovědi ostatních hostů, popřípadě samotných zaměstnanců.
- Některé závady je vhodné kromě vyfocení také natočit na video.
Cestovní kancelář kontaktujte do třiceti dnů
Jestliže máte v plánu reklamovat cokoliv z vámi absolvované dovolené, s takovým krokem rozhodně neotálejte. Vaše námitky byste měli vznést do třiceti dnů od ukončení zájezdu. Vše proveďte písemnou formou a doložte pořízené důkazy. Cestovní kancelář by takový reklamační protokol měla podepsat a následně ho vyřídit do třiceti dnů. Obvyklým požadavkem poškozených je samozřejmě finanční kompenzace problémů a neposkytnutí nabízených služeb.
Pokud vás zajímá, jak vysoká taková kompenzace může být, inspirovat se můžete ve frankfurtské tabulce slev, která je obecným vodítkem. Pravdou však zůstává, že mnohé české cestovní kanceláře se jí neřídí. Když budete s řešením své reklamace nespokojeni, máte možnost následně kontaktovat další organizace.
- Asociace cestovních kanceláří
- Česká obchodní inspekce
- Soud v rámci občanskoprávní žaloby
Abyste se všem těmto nepříjemnostem s reklamací vyhnuli, věnujte více času volbě zájezdu na samotném počátku a zároveň ověřování předkládaných informací.