Obsah článku
Dopravní nehoda, onemocnění a úraz či poškození cizích věcí se na dovolené může přihodit každému. K minimalizaci finančních nákladů, které s těmito případy souvisí, slouží cestovní pojištění. Umíte ale cestovní pojištění v krizových situacích správně využít?
Základním pravidlem při řešení situací, na které se cestovní pojištění vztahuje, je vždy a neprodleně volat na asistenční linku vaší pojišťovny. Asistenční linka funguje 24 hodin 7 dní v týdnu. Úkolem telefonních asistentů je informovat:
- Jak v konkrétní situaci postupovat.
- Na co máte dle pojištění nárok.
- Co udělat krok za krokem.
Důležité je řídit se radami asistenční linky hned od začátku vzniku pojistné události. Díky tomu předejte komplikacím, které mohou ohrozit náhradu škody.
Jak postupovat v případě úrazu a onemocnění?
Zdravotní úraz v zahraničí je vždy pro zúčastněné stresovou situací. Jak v zahraničí zavolat záchrannou službu? Jaké lékařské zařízení navštívit? Jak se domluvit, když neovládám anglický jazyk? Vždy volejte asistenční linku.
- Operátorovi asistenční linky sdělte svůj problém.
- Asistenční linka zprostředkuje výjezd záchranné služby.
- Pokud se s lékařem nedomluvíte, asistenční linka zajistí překladatele.
To samé platí v případě onemocnění a zdravotních obtíží. V turistických destinacích nehledejte zdravotnická zařízení na vlastní pěst. A to i v případě, že se bude jednat o vytažení zapíchnuté bodliny z mořského ježka či zubní ošetření. Vždy volejte asistenční linku, která vám sdělí:
- na jaké ošetření máte nárok,
- které zdravotní zařízení ve vašem okolí můžete navštívit,
- zda hotelový komplex, ve kterém jste ubytovaní, má svého partnerského lékaře,
Běžné je, že ošetřující zdravotnické zařízení bude vyžadovat platbu léků v hotovosti. V těchto případech:
- uschovejte veškeré účtenky,
- vyžádejte si lékařskou zprávu
- poznamenejte si datum, čas, jméno lékaře a zdravotnické zařízení.
Veškeré dokumenty budete potřebovat při žádosti o proplacení léčebných výloh u pojišťovny.
Co dělat při dopravní nehodě v zahraničí?
Dopravní nehody v zahraničí patří k nejčastějším případům, které se v rámci cestovního pojištění řeší. Ať už způsobíte dopravní nehodu, nebo jste jejím účastníkem:
- volejte asistenční službu pojišťovny, která vám sdělí, jak postupovat,
- vyměňte si kontakty s účastníky nehody,
- vyfoťte místo nehody,
- nikdy poškozenému neplaťte nic předem,
- dejte pozor na „lovce nehod“ v podobě odtahových služeb,
- výběr odtahové služby vždy konzultujte s asistenční linkou.
V případě lehkého ťuknutí a škrábanců zpravidla v zemích EU postačí vyplnit euroformulář o dopravní nehodě. Přitom nezapomeňte vše nafotit a jasně uvést, kdo je viníkem nehody. Pokud se na míře zavinění nedohodnete, pak volejte policii.
Co dělat když někdo poškodí váš vůz a viník je neznámý?
- Postup ihned po zjištění poškození konzultujte s asistenční linkou.
- Rozsah poškození nafoťte.
- Pravděpodobně budete potřebovat protokol od místní policie.
Jak řešit škody způsobené třetím osobám?
Cestovní pojištění se vyplatí také sjednat na odpovědnost za škody způsobené třetím osobám. Typicky se jedná o rozbití zboží v obchodě nebo zranění osob při lyžování a další způsobené škody.
Pojištění odpovědnosti za škody se zpravidla vztahuje:
- na způsobené škody,
- na poškození zdraví ostatních osob,
- na náhradu bolestného,
- na ušlý zisk poškozených osob.
Jak postupovat v případě způsobení škody?
- Zavolejte asistenční linku.
- Poškozenému sdělte, že máte sjednané pojištění.
- Vezměte si od poškozeného, případně od svědků kontaktní údaje.
- Způsobené poškození vyfoťte.
- Nepodepisujte dokumenty, kterým nerozumíte.
- Nepřiznávejte se ani k části způsobené škody.
- Na místě nic neplaťte.