Obsah článku
Zpožděný let není nic záviděníhodného. Těšíte se na dovolenou, už se vidíte na pláži u moře, když v tom zjistíte, že vaše představy se musí o několik hodin posunout. Rozhodně si to ale nemusíte nechat líbit. Za zpožděný let vám vzniká nárok na odškodnění. Víte, v jaké výši a jak ho získat?
Zpožděným letem se rozumí odložení letu o několik hodin či dní, a právě doba odložení rozhoduje o tom, zda budete mít nárok na odškodnění či nikoliv. O finanční kompenzaci může žádat jen ten, kdo v cílové destinaci přistane o více jak tři hodiny později, než bylo v plánu. Nezbytnými podmínkami ale jsou, že:
- za zpoždění může dopravce,
- odletová nebo příletová destinace je v Evropské unii.
Výše finanční kompenzace se pak odvíjí od délky letu:
- Zpožděný let do 1 500 km - odškodnění 250 eur.
- Zpožděný let od 1 501 do 3 500 km - odškodnění 400 eur.
- Zpožděný let nad 3 501 km - odškodnění 600 eur.
Nárok není jen na finanční kompenzaci. Kdy dostanete občerstvení a nocleh?
Kromě peněz náleží cestujícím také občerstvení. O to lze žádat, když:
- let do 1 500 km má více jak 2 hodiny zpoždění,
- let do 3 500 km má více jak 3 hodiny zpoždění,
- let nad 3 501 km má více jak 4 hodiny zpoždění.
V těchto případech mají cestující nárok na občerstvení „v rozsahu přiměřeném čekací době.“ Dojde-li k více jak pětihodinovému zpoždění lze žádat:
- o vrácení ceny letenky,
- o místo v nejbližším možném spoji.
Jestliže se zpoždění protáhne do noci, musí dopravce cestujícím zajistit:
- ubytování na hotelu,
- přepravu z letiště na hotel a zpět.
Jak zažádat o odškodnění za zpožděný let?
Nárok na odškodnění vzniká na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, zapotřebí je tak vyplnit Formulář EU pro stížnosti. Ten je nutné zaslat poštou nebo e-mailem letecké společnosti zajišťující váš let. Spolu s formuláře dodejte také:
- palubní lístek,
- fotografii odletové tabule se zpožděním,
- potvrzení o zpoždění letu získané na letišti,
- účtenky s nutnými výdaji.
Vždy zasílejte kopie a originály si dobře uschovejte! Letecké společnosti mnohdy sází na neznalost cestujících a nabízí jím nižší odškodnění, než na které ve skutečnosti mají nárok. Setkat se tak lze:
- s různými vouchery,
- s kredity na další let,
- s nižšími částky.
V těchto případech je dobré znát svá práva, popřípadě se obrátit na profesionální firmu, která s vymožením kompenzace pomůže. Služby spojené s kompenzací letu nabízí společnosti, jako jsou například:
- AirHelp,
- ClaimCloud,
- Click2Claim,
- Lítejte férově,
- Vaše nároky,
- Zpožděno.
Zprostředkovatelské firmy si obvykle účtují 20 až 30 % z vymoženého finančního odškodnění, i přesto se cestujícím vyplatí jejich služby využít.