Obsah článku
Ročně se v Evropě při letecké přepravě poškodí, zpozdí nebo ztratí přes 21,6 milionů zavazadel. Pravděpodobnost, že se to stane i vám, tak není malá. Co tedy dělat, když kufr s vámi doletí, avšak ve velmi poškozeném stavu?
Zničený kufr je sice nepříjemnou záležitostí, avšak oproti situaci, kdy dojde k jeho zpoždění či ztrátě se jedná o tu lepší variantu. Přesto poškození nenechte vyšumět, pokud se jedná o pochybení letecké společnosti, je její povinností vám uhradit náhradu škody. Víte, jak se jí domoci?
Poškozené zavadlo. Co s ním?
Na přepravním pásu konečně vidíte svůj kufr, místo radosti v očích je vám ale na první pohled patrné, že je poškozen. Rozhodně neotálejte a ihned na letišti poškození řešte. Zapotřebí je najít přepážku s označením jako:
- Claim Baggage,
- Baggage Handling Desk,
- Baggage Service.
Jedná se o oddělení reklamací a obvykle se nachází v blízkosti přepravních pásů. Na přepážce vyplňte protokol o poškození Damage Property Report (DPR), potřebovat k tomu budete:
- zavazadlový lístek,
- letenku/palubní vstupenku.
Po sepsání protokolu získáte formulář s referenčním číslem reklamace, který si pečlivě uschovejte, budete ho ještě potřebovat.
Reklamací to nekončí. Co dělat s poškozeným kufrem?
Do týdne od reklamace je potřeba kontaktovat leteckou společnost a nahlásit ji poškození zavazadla. Do e-mailu uveďte:
- jméno, příjmení a adresu,
- číslo reklamace,
- fotodokumentaci.
Do několika málo dnů vám přijde odpověď, ve které po vás bude přepravce požadovat potvrzení hodnoty zavazadla, poté rozhodne, jak poškození vyřeší.
- Zavazadlo nechá opravit.
- Zašle nové zavazadlo.
- Proplatí náklady na opravu či koupi nového zavazadla.
Obvyklým řešením je zaslání nového kufru, řešit opravu se totiž často nevyplácí. Pokud byl poškozen i obsah zavazadla, je nutné to také nahlásit při reklamaci. Nárok na kompenzaci máte jak v případě poškozeného kufru, tak i všech zabalených věcí, maximální celková výše náhrady činí 1 220 eur.
Co když si poškození všimnete až doma?
Jestliže si všimnete rozbitého kufru až doma, na letiště už se vracet nemusíte, nejpozději do 7 dnů ale kontaktujte leteckou společnost a zašlete ji veškeré údaje týkající se poškození spolu s fotodokumentací. Většina přepravců reklamaci uznává i v těchto případech. Rozhodně ale s ohlášením neotálejte, čím dříve tak učiníte, tím lépe pro vás.