Obsah článku
Problémy se zavazadly občas nastanou, a to ať už letíte na dovolenou s rodinou nebo na pracovní cestu. Vždy se proto vyplatí mít ty nejdůležitější věci u sebe v příruční tašce. Co ale dělat, když s vámi do cílové destinace kufry prostě nedorazí?
Zpožděná zavazadla stejně jako poškozené kufry dokážou pěkně potrápit. V obou případech není radno s reklamací otálet, vhodné je ji začít řešit ihned na letišti.
Zpožděné kufry. Jak dlouho na ně čekat?
Na přepravním pásu jste nenašli své zavazadlo? Nyní sice ještě nikdo neví, jestli se váš kufr někdy najde, ale v tuto danou chvíli je na něj nahlíženo jako na zpožděné zavazadlo. Vaší povinností je problém s kufry ihned nahlásit na reklamačním oddělení, které se nachází na letišti v blízkosti přepravních pásů. Hledejte přepážku s označením:
- Claim Baggage,
- Baggage Handling Desk,
- Baggage Service.
Zapotřebí je vyplnit protokol o nedodání zavazadla Property Irregularity Report (PIR), kde uvedete vaši adresu na dobu 21 dnů, respektive, kde se po tento čas budete nacházet.
- Kufr s vámi nedorazil domů? Napište místo vašeho bydliště.
- Kufr s vámi nedorazil na dovolenou? Nebojte se napsat více adres i s daty podle toho, kdy a kde se budete zdržovat.
Přepravce má 21 dnů na to, aby zavazadlo našel, pokud to nestihne, bude kufr prohlášen za ztracený.
Dovolená bez zavazadel. Na co máte nárok?
Letíte na dovolenou k moři a plavky, opalovací krémy, osušky a mnohé další nezbytnosti s vámi do cílové destinace nedorazí. Nezáviděníhodná situace, přesto nezoufejte, vše, co je prokazatelně nutné pro účel vaší cesty si můžete koupit, přepravce vám to zaplatí. Pamatujte ale na to, že:
- nakupovat musíte jen nezbytnosti,
- je nutné uschovat od všeho účtenky,
- vaše náklady nesmí přesáhnout 1 220 eur.
Jakmile vám kufr dorazí, musíte do 21 dnů zaslat přepravci:
- písemnou reklamaci,
- žádost o proplacení nákladů.
Pokud s vámi kufr nedorazí domů, nárok na proplacení nezbytně nutných věcí nevzniká. Stejně tak se letecké společnosti cukají s náhradou škody, pakliže je zpoždění zavazadel způsobeno vyšší mocí.
Ztracený kufr. Kdo vám ho zaplatí?
Zavazadlo se do 21 dnů nenašlo? Pak se ze zpožděného stává ztracené. Nyní ale nastává boj, vaší povinností je dokázat, co a za kolik ve vašem kufru bylo. Vhodné je proto před letem:
- vyfotit kufr a zabalené věci,
- uschovat účtenky od ztracených předmětů.
Co když fotodokumentace chybí? Potom už při vyřizování reklamace na letišti napište veškerý seznam zabalených věcí do PIR protokolu. Nárok na náhradu škody za ztracené zavazadlo lze u letecké společnosti uplatnit do 2 let, avšak čím dříve tak učiníte, tím lépe pro vás.
V případě ztráty kufru máte nárok na proplacení nákladů v maximální výši 1 220 eur, převážíte-li cennější předměty, je vhodné si zavazadlo navíc připojistit v rámci cestovního pojištění.